Längdskidor

Folk har åkt längdskidor i alla tider men aldrig har det varit så populärt som nu. Vasaloppet slår deltagarrekord år efter år och det fortsätter att växa. Alla åker skidor, oavsett var i landet man bor. Tillgången på snö är inget hinder.

Längdskidor räknas som en av de bästa träningsaktiviteter man kan utföra. Inte bara ger det styrka och kondition, men det är väldigt skonsamt. Förutom att få bra träning kommer du ut i naturen och får massor av frisk luft. På så sätt kanske det är den optimala sporten?

Personlig träning

För att du ska kunna lyckas bättre med din träning och samtidigt förebygga skador, så är det viktigt att hitta dina utvecklingsområden. Det är många fysiska faktorer som spelar in på din prestation som tex rörlighet, styrka, teknik och kondition. Att träna så skonsamt som möjligt men samtidigt så effektivt som möjligt är en konst.

I form av personlig träning kan vi hjälpa dig att utveckla dina svaga sidor och samtidigt lära dig mycket om träning. I den personliga träningen tycker vi det är viktigt att du inte bara får träna effektivt, men också att du lär dig mera om träning. På detta sätt kan du i framtiden själv utveckla din träning till nya nivåer.

Är ni flera som tycker om att träna tillsammans? Varför inte då utveckla er träning gemensamt? Vi skräddarsyr träningen utifrån era önskemål.

Exempel på personlig träning är:
– Teknikinstruktion
– Instruktion styrketräning
– Instruktion rörlighetsträning

Träningsläger och träningsgrupper

Föreläsning om stakning i Sundsvall 18 januari 2018

Stakning har utvecklats enormt de senaste åren!

Har du hängt med i utvecklingen?

Under denna föreläsning på 2 timmar får du lära […]

Föreläsning om stakning i Umeå ons 17 januari 2018

Stakning har utvecklats enormt de senaste åren!

Har du hängt med i utvecklingen?

Under denna föreläsning på 2 timmar får du lära […]

Föreläsning om stakning i Stockholm torsdag 23 november 2017

 

Stakning har utvecklats enormt de senaste åren!

Har du hängt med i utvecklingen?

Under denna föreläsning på 2 timmar får du lära […]

Föreläsning om stakning i Örebro 30 nov 2017

Stakning har utvecklats enormt de senaste åren!
Men har du hängt med i utvecklingen?

Under denna föreläsning på 2 timmar får du […]

Workshop längdskidor och styrketräning i Stockholm 20 dec

Den ”moderna” skidåkningen har förändrat de fysiska kraven på dagens skidåkare, speciellt genom dagens stakteknik. Förr jobbade man mycket med stora […]

Skidgrupper i Mora vintern 2017-2018

Häng med och träna längdskidor i Mora du också!

12 december kör vi igång vinters träningsgrupper inom längdskidor!
Som alltid tränar vi på […]

Workshop om stakning och styrketräning i Stockholm 22 november 2017

Den ”moderna” stakningen har förändrat de fysiska kraven på dagens skidåkare. Förr jobbade man mycket med stora arbetande muskler, tex […]

Stakläger i Mora 4-7 jan 2018

Helgen 4-7 januari 2018 blir det Vasaloppsläger för dig som vill lära dig allt vad du behöver veta om stakning.
Det kommer blir […]

Tester & träningsrådgivning

Träningsrådgivning

Vi hjälper dig under din resa mot att nå dina mål! Utifrån ditt liv och förutsättningar sätter vi upp en träningsplan. En plan för att du ska nå dina mål och må bra av din träning. Under perioden har vi självklart löpande kontakt, allt för att du ska må så bra som möjligt. Kontakta oss så berättar vi mera!

Konditionstest med laktatprofil på stakmaskin

Har du en pulsklocka men inte riktigt vet hur du ska använda den under din träning? Då ska du göra ett konditionstest med laktatprofil.

Under testet får du köra flera 5 minuters intervaller på stakmaskin med stegrande belastning. Efter varje intervall mäter vi din puls och laktat genom ett blodprov i fingret. För att bestämma dina individuella pulszoner körs även ett maxpulstest (kan uteslutas).

Efter testet får du svar på hur dina individuella pulsträningszoner ser ut samt din individuella laktattröskel. Vi går även tillsammans genom resultatet där du får råd och tips på hur du bör träna för att nå just dina mål.

Testet tar ca 1,5 timme och kostar 1250;-

Funktionell rörelseanalys 9+ screening

9+ screening batteri är en funktionell rörelseanalys som har sammanställts, vidareutvecklats och reliabilitetstestats av en grupp sjukgymnaster vid Riksidrottsförbundets Idrottsmedicinska klinik, Bosön.

9+ screening batteri är en metod/test där bland annat asymmetrier i kroppen kan upptäckas. Testresultatet från en screening kan ligga till grund för en träningsplanering med syfte att stärka kroppens svaga länkar. 9+ screening batteri kan också användas vid rehabilitering/återgång till idrott för att förbättra eventuella problemområden under samtidig rehabilitering av skada.

Föreläsningar och workshops

Fysio-outdoor skräddarsyr föreläsningar och workshops efter era önskemål!

Det kan vara allt från inspirationsföreläsningar om hur du på bästa möjliga sätt kan nå dina mål inom idrott till hur du bäst möjligt förebygger skador i din träning.

Varför inte kombinera en föreläsning med en efterföljande praktisk workshop. Att koppla ihop teori och praktik är den bästa metoden att lära sig nya saker på.

Föreläsningar och workshops kan hållas på valfri plats i landet- på ditt företag, din förening eller kompisgäng.

Fysioterapi

Att förebygga skador är något av det viktigaste Fysio-outdoor arbetar med. Att träna så skonsamt och effektivt som möjligt, alltid ha fokus på bra teknik samtidigt som rätt utrustning används. Det är många faktorer som påverkar hur vår kropp mår. Men tyvärr finns det alltid en risk för skador.

När man har råkat ut för ett problem är det viktigt att hitta orsaken till problemet. På detta sätt kan man lösa problemet lättare samt hitta redskap för att förebygga skadan, så den inte kommer tillbaka i framtiden. Din skada kan påverkas av många faktorer. Ofta kommer skadan av en överbelastning. Kanske hittar vi problemet i din träningshistorik. Kanske det är ett biomekanisk problem som härstammar från din teknik eller kanske dina skor är fel för dig.

Tillsammans kan vi lösa dina problem, så du kan må bra av din träning igen!