IMG_6651 3
Att ha ont i armbågarna vid skidåkning är tyvärr väldigt vanligt!
Oftast är det triceps senan som är överbelastad och smärtan kommer smygande. Tyvärr kan det ta lång tid att rehabilitera och det finns massor av tips om vad man ska göra. Frågan är vad som funkar bäst?

Jag söker nu försökspersoner för att testa två olika rehabprotokoll jag har tagit fram för att bli av med smärtan i triceps senan. Teorin bakom protokollen kommer från rehabilitering av andra senor som tex hälsenan och patellarsenan (hopparknä). Det jag vill testa är samma metoder, men med övningar för triceps. Båda rehabiliteringsmetoderna har som syfte att få senan att läka i hop.

Protokoll ett är excentrisk träning morgon och kväll, 6 x 15 repitioner. Du tänker att det kanske inte blir så mycket, men på en vecka blir det hela 1260 repitioner. Fördelen detta program är att det kan göras var som helst, kan dock vara lite tråkigt;-)

Protokoll två har fokus på tung långsam styrketräning. Fördelen är att du kommer bygga en större styrka än protokoll ett samt ”bara” behöver träna 3-4 dagar i veckan. Men nackdelen är att du behöver tillgång till gym samt det tar ganska lång tid.

Mitt lilla projekt är ganska enkelt (och inte så vetenskapligt…).
Jag söker testpersoner till varje protokoll. Det är viktigt att smärtan kommer från triceps senan på armbågen. Du svarar på några frågor vid start, efter en månad och efter två månader. Du får protokollet med filmer på utförandet. Jag vill gärna att du inte tränar med aktiviteter som gör ont under perioden.
Att vara med är frivilligt (man kan hoppa av när man vill) samt man gör det på egen risk.

Om du vill vara med, klicka HÄR och ansök!