Ultravasan

Först vill jag passa på att skicka ett stort grattis till dig som sprang Ultravasan i år, oavsett om du sprang 45 km eller 90 km!
Tänk vilken upplevelse du har varit med om! Jag hoppas du hade en fin resa till Mora och att du redan nu känner att du skulle vilja springa igen! För det är den känslan man ska ha efter en tävling!
Och till dig som startade men av någon anledning fick bryta loppet, grattis till att du försökte! Va inte ledsen eller arg för att det inte gick, du kan inte påverka det som hände nu. Du har ett år på dig till nästa lopp, ändra det som gick fel och kom starkt tillbaka!

Så vill jag passa på att skicka ett stort tack till Vasaloppet och deras funktionärer! Det är nog många med mig som är imponerade över vilken tävling ni har skapat! Allt från stämningen vid starten, all logistik, servicen längs banan, målgången! För oss löpare kan det inte bli bättre! Jag är övertygad om att detta kommer spridas till många flera, och att många kommer och vill testa denna utmaning! Stort tack!

För min egen del blev det en lyckad resa i fäders spår! Kul att få till ett lopp som jag försöker förmedla till andra löpare! När jag tävlar spelar tiden ingen större roll! Självklart vill jag springa så fort som det går, men jag kan inte springa fortare än vad förutsättningarna är just den dagen! Tycker det är lite tråkigt att höra alla som pratar om att de har tränat för lite. Ska man springa så långt som en Ultra är det väldigt viktigt att lägga fokus på saker man kan påverka och inte på saker man inte kan påverka. Om det ända man tänker på, är att man är dåligt förberedd, då startar man tävlingen med en känsla av att man redan har misslyckats. Ingen bra start! Läget är som det är! Ha fokus på saker du kan påverka! Disponera loppet, få i dig energi, spring smart, spring tekniskt, va glad… Det är summan av allt du gör under dagen som skapar slut tiden. Gör du allt rätt, då kommer resultatet bli så bra som det kan bli just den dagen!

Min plan var att fram till Evertsberg hitta ett avslappnad skönt tempo och inte bränna för mycket energi i onödan. Starten på Ultravasan 90 är tuff. Ouppvärmd, trött och flera km uppför. Viktigt att ta det lugnt så kroppen får komma igång.
Självklart hade jag lite tankar om vilket tempo som skulle vara realistiskt att hålla, och 8 timmar kändes som en realistisk slut tid. Det betyder 5.20 per km. När jag passerade halva sträckan på 3 timmar 59 minuter och 45 sekunder var jag inte så kaxig. Men att börja fokusera på det, skulle ha knäckt mitt psyke. Det var bara att titta framåt, det är efter Evertsberg loppet börjar på riktigt. Ut ifrån att jag hade öppnat kontrollerat och sprungit energisnålt kunde jag faktiskt börja öka tempot efter Evertsberg. Terrängen och underlaget blev snällare och det gör ganska mycket på tiden. Om man inte är för trött så klart!
För att göra en lång historia kort, så gick andra halvan nästan 8 minuter snabbare än första halvan. Efter skolböckerna, ett perfekt disponerat lopp! Tiden blev 7.52.20, dvs en km tid på 5.14. Höjdpunkten blev så klart att springa i mål med min 4-åriga son! Förlorade nog några placeringar och minuter på det, men det spelar ingen roll:-)

Ultravasan1

Jag har sagt det förr och säger det igen! För att lyckats på en Ultra (och andra lopp) är det väldigt viktigt att disponera loppet! Jämn fart är det kroppen gillar och behöver! Går du lite för fort i början, kan konsekvensen bli katastrofal mot slutet! Har kollat ganska många resultat för skojs skull, och det går igen hos de flesta. Snabbt i början, långsamt på slutet. Säg att du tex håller 5 min/km i början, och 8 min/km på slutet. Hade du kört 6 min/km från start, skulle du kanske kunna hålla tempot hela vägen. Tänk även vilken energikick du får när du springer om massa löpare på slutet som inte disponerade loppet…
Många av årets deltagare på Ultravsalägret fyra veckor innan Ultravasan, gjorde misstaget att öppna för hårt på lägrets första dag. Det som var kul att se, var att de flesta hade lärt av det misstaget och disponerade loppet bra på själva tävlingen! Och prestationerna var imponerande! Learning by doing!

En annan sak jag jobbar mycket med när jag springer, är att springa tekniskt lätt och energisnålt. Jag tycker att löptekniken på slutet ska vara ganska lik som den är i början. Ju större skillnad, ju mera fel har disponeringen varit. Ju större skillnad, ju mera behöver du öka din styrka så du kan springa tekniskt bra även på slutet. Kom ihåg, du förlorar mycket kraft när du springer teknisk dåligt. Fick en kommentar efter loppet av en jag sprang med, han tyckte jag sprang exakt lika på slutet som i början. Kul att höra! Även om jag var trött så kunde jag hålla tekniken.

Kom ihåg att det är de positiva upplevelserna du ska ta med dig vidare efter en tävling! Känslan av att springa i mål efter en lång dag, stämningen längs banan, stämningen vid starten. Spara de här känslorna och plocka fram dom senare när det tex går lite tungt i ett annat lopp eller vid träning! Jag ska lova dig att just då, kommer allt känner mycket bättre!
Det är bra att gå genom loppet efteråt och reflektera över hur loppet gick. Men kom ihåg, du kan inte göra om loppet. Ta lärdom av dina misstag och gör rätt nästa gång. Hade du tränat för lite, träna mera. Öppnade du för hårt, ta det lugnare nästa gång.
Kom ihåg, det är bara en lek:-) Det är de positiva upplevelserna du ska ta med dig vidare!

Det jag gillar med ultratävlingar är blandningen på människor. Vid starten sitter eliten tillsammans med motionärerna, det är ingen skillnad om du är snabb eller långsam. Fick en kommentar från en av deltagarna på en av mina löpgrupper som hade tittat på Ultravasan. Hon sa ”de så ju ut som vanliga människor”… Hon hade trott att alla skulle vara super seriösa, smala, och snabba löpare. Men det är precis som hon sa, vanliga människor! Vanliga människor som har genomfört en utmaning ut över det vanliga!
Tiden spelar ingen större roll! Det är att ta sig till Mora som är det stora målet! Visst är det några längst fram som vill springa fort, men för de flesta så ”räcker det” att ta sig till mål. En ultra är inte en annan lik, därför är det svårt att jämföra tid. Det gillar jag!

Efter förra årets Ultravasa skrev jag ett blogginlägg med tips och råd till dig som vill springa Ultravasan. Kul att det är över 1000 personer som har läst inlägget under sommaren, hoppas det bidrog till att din resa till Mora blev lite lättare! Har du inte läst inlägget, så finns det här

Som du kanske vet, så utformade jag träningsprogrammen till Ultravasan i Vasalöparen. Har du tränat efter programmet, så skulle det vara kul att få feedback på hur det har fungerat! För att programmet ska bli ännu bättre till nästa år, behövs denna feedback!

Vill passa på att tipsa dig som läser detta om två olika löpresor som kommer arrangeras nästa år. Det första är en löpresa i bergen norr om Madrid som jag arrangerar tillsammans med Ultravasaloppsvinnaren Jonas Buud. En vecka med massor av löpning i fantastisk natur! Spelar ingen roll om du är snabb eller långsam, så länge du gillar att springa lite längre sträckor! Nyfiken på resan, läs mera här.IMG_2980
Det andra är Ultravasaläger som kommer köras innan Ultravasan. Datum är dock ej bestämt. Vi springer banan på två dagar, boende i Evertsberg. Bra möjlighet att testa banan, utrustning, energiintag samt få massor av råd och tips!

Har du frågor till mig eller är nyfiken på vad jag håller på med?

Ta gärna kontakt på info@fysio-outdoor.se!