shutterstock_152853110Dagens resultatfixering gör att dom flesta som tränar, tränar allt för specificerat och elitfokuserat. Oavsett vilken nivå du ligger på så är det enbart träning mot ditt mål som gäller. Du kanske tänker, vad är fel på det? Felet ligger i att träningen gärna blir för enformig och man struntar i saker som man tycker är tråkiga. Men ofta är det dessa saker som gör din träning mera effektiv och skadeförebyggande.

Inom löpning är enformig träning ett stort problem. Folk springer och gör inget annat. Folk blir skadade, vilar några dagar för att sen börja löpträna igen. Men som oftast tar det inte lång tid innan skadan kommer tillbaka. Dom skyller ifrån sig och irriterar sig över att dom alltid ska ha så jäkla otur!
När inte träningen går som dom önskar, går detta självklart ut över humöret som smittar över av sig på familj, vänner och kollegor. Gissar att man då inte mår så bra av sin träning…

I en idrott som löpning är det viktigt att träna alla de saker som behövs för att kunna nå sina mål och samtidigt må bra. Att strunta i att hitta sina svaga sidor eller ignorera att man har svaga sidor är som att be om skador. ”Jag vet att jag är stel, men det struntar jag i…” Kanske inte så smart…

Om du hittar dina svaga sidor som löpare och utvecklar dessa kommer du garanterad bli bättre. Du kommer kunna träna mera effektivt samtidigt som du tränar mera skonsamt och på detta sätt förebygger skador. Du kommer må bra av din träning och du kommer garanterad ha kul! Mår du bra av din träning och har kul kommer det smitta av sig på din familj, vänner och kollegor.
Balansen handlar inte bara om styrka, rörlighet, teknik, uthållighet etc men också balansen mellan träning och vila. Vill du utvecklas inom idrott så är vila och återhämtning viktig.

Om du blir skadad, frågar du dig själv då varför? Om du frågar dig varför svarar du då ärligt? Att träna så skonsamt som möjligt men samtidigt så effektivt som möjligt är en konst. De flesta tränar bara så effektivt som möjligt och skiter i skonsamt, DUMT!
Se inte dina svagheter som ett MÅSTE… Vänd i stället på det, jag väljer att träna mina svagheter för det gör så jag kan träna mera effektivt och samtidigt hålla mig skadefri. Ett måste ger automatisk en omedveten dålig känsla, då finns det stor risk för att det inte blir gjort.
Jag måste träna, hur kul låter det?

Att förebygga skador inom träning är kanske det viktigaste du gör! Resultat i idrott kan man få på många olika sätt, men en sak är säkert. Du får inte resultat om du går runt och är skadad!