SwissPå många ställen är snön nu borta och dom flesta har avslutat årets längdsäsong. Jag hoppas du sitter kvar med många fina upplevelser och minnen trots den dåliga vintern. Vintern kommer nog bli bättre nästa år!
För många handlar det nu om att ändra fokus och sikta in sig på nya mål. Jag vill gärna komma med några råd inför den kommande säsongen…

Även om det har varit dåligt med snö i år, så har det varit fokus på att träna längdmusklerna med olika träningsformer. Skidor, längdskidor, träna med stavar, rullskidor och löpning. Många upplever att formen är väldigt bra och man är ivrig på att komma igång med nästa utmaning. Vissa kan till och med vara lite stressade då de känner att de ligger efter med löpträningen.

Som jag skrev tidigare så är kroppen i bra form, och hjärnan, hjärtat och lungor säger träna på. Men benen skriker ofta; ”Ta det lugnt! Vi måste vänja oss!”. Allt för ofta ignoreras dissa signaler från kroppen och man fortsätter ändå. Man MÅSTE ju komma igång med träningen, nästa tävling är snart… Efter några veckor där man inte har lyssnad så mycket på kroppens signaler, händer det som så ofta händer, man blir skadad. Många tycker det är konstigt, man har ju sprungit flera veckor och kroppen börjar bli van. Det många inte tänker på är att det tar tid att utveckla en överbelastning. Det smyger sig på och plötsligt en dag har man fått ett problem som det kan ta lång tid att få bukt med.

Så vad kan man göra för att undvika skador?
Jag tycker det faktiskt är ganska enkelt… Lyssna på kroppens signaler och vara ärlig med dig själv om vad signalerna säger dig samt variera din träning. Värre än det är det inte…

Kroppen skickar hela tider signaler till dig om hur den mår. Vissa signaler upplevs som positiva och vissa signaler upplevs som negativa. Jag tror ändå att alla signaler kroppen skickar åt dig vill dig väl.
Föreställ dig att du är ute och springer och ganska tidigt börjar det kännas lite tungt. Kroppen skickar signaler till dig om att det här känns inte så bra och du kanske även börjar få lite ont. Du tapper teknik och kroppen känns ganska tung. Vad gör du? Tar hjärnan över och säger kör? Du känner kanske att du MÅSTE springa för annars kommer du aldrig komma i gång med löpningen. Eller tolkar du signalerna med att du kanske ska gå lite, låta kroppen återhämta sig lite innan du fortsätter?
Mitt tips till er nu när ni ska börja springa är att ha fokus på tekniken och att det ska kännas bra. Spring så länge du känner att du kan springa med bra frekvens och lätta steg. Börjar du sjunka i hop, frekvensen blir sämre och du känner dig tyngre. Gå då ett tag och låt kroppen få lite vila. Fortsätt på detta sätt så kommer du ganska fort känna att det går bättre och bättre. Och nu i början, strunta i hastighet och distans på GPS klockan, det ska gå långsamt i början!
Jag upplever tyvärr att allt för många inte är ärliga med sig själv om de signaler kroppen skickar till en. Att ignorera de signaler kroppen skickar och köra på ändå, gör att man är i stor risk för att få skador. Hur ärlig är du med dig själv när du tränar?

Att variera träningen tycker jag generellt är viktigt, men speciellt under denna period. Du ska veta att det går att träna väldigt bra även om du inte springer så mycket. Varför inte cykla eller simma? Kom i gång med bålstabilitetsträningen, något man aldrig kan få nog av. Bålstyrkan är stommen i kroppen, utan det faller kroppen i hop och man kan inte göra något…. Lägg löppassen i skogen på mjuka underlag samt spring där det är kuperat. Backarna gör dig stark, och känns det tungt att springa så gå. Hårda intervaller skulle jag i början köra på tex cykel eller varför inte skidgång i backa. Lite långsammare intervaller går bra med löpning men kom i håg tekniken. Kom i gång med löpskolning och spänstträning, men kom i håg att ta det lugnt i början. Det är stor belastning på kroppen.

Att förebygga skador är en investering. En viktig investering som är nödvändig för att du ska klara av dina utmaningar!

Önskar du att riskera detta?