Tänk att få vara med på ett historiskt Vasalopp. Inte nog med att det är nittionde Vasaloppet som körs, men det kommer även kanske bli tidernas blötaste.
Tänk att få vara med på det, det lopp som alla kommer prata om i framtiden. Du kan säga att du, ja just du var där och tog dig genom det mandomsprov det var.

Många lägger ner allt för mycket energi på att bekymra sig över att man inte har tränat tillräckligt mycket inför Vasaloppet. Man vill kanske känna sig i bättre form än vad man i egentligen är, eller så har man har satt för höga krav på sig själv. Det är dumt att stå vid starten och tänka att man skulle ha tränat mera när man har 9 mil skidor framför sig. Gör i stället det bästa av situationen. I dag är du så bra som du kan vara just i dag.

Visst ska man sätta höga mål, det är bara bra. Men det är viktigt att man sätter sina egna mål utifrån den kapacitet man själv har. Målen ska inte vara satta utifrån vad du tror andra anser att du ska klara av, det blir fel. Då är det lätt att man börjar fokusera på att man inte är bra nog. Vad andra tycker spelar ingen roll.

Det är mycket snack om valla före ett Vasalopp. Visst är vallan jätteviktig men jag tycker ändå man inte ska fundera så mycket på det. Gillar du inte att valla eller om du inte tycker att det blir bra, då ska du lämna in skidorna och låta någon expert göra det åt dig. Väljer du att valla själv, följ då de råd som experterna ger. När skidorna är klara, då skall din inställning vara att skidorna kommer vara super-bra på söndag. Fundera inte på om skidorna eventuellt kommer att vara dåliga, för det är inte säkert det inträffar. Och om det händer, då kan du ju faktiskt göra något åt det. Värre än så är det inte. Stanna på en kontroll och låt någon fixa till det, det kommer att löna sig i längden.

Hur är det då med det mat och dryck innan och under loppet? Det finns många skolor och åsikter om detta så surfa inte runt som en tok på nätet för att hitta den perfekta matplanen.

Jag tycker man ska äta och dricka lite mera än vanligt dagarna innan. Ta med en macka eller banan och ät ca 45-60 min innan start, många glömmer det. Du kommer säkerligen har gott om tid att slå ihjäl i Sälen innan start. Under själva loppet är det bara att äta och dricka det kroppen känner sig sugen på. Ta god tid på alla vätskekontrollen (även den första) och få i dig mycket näring i form av mat och dryck. Tror du att extra energi från gel, liquid, bars etc hjälper, är det smart att ta det.

Kom i håg att på söndag är du just så bra som din dagsform är. Man kan inte heller påverka de yttre faktorerna under dagen. Jag lyssnade tidigare i dag på Vasaloppets presskonferens där dom informerade att spåren kommer bli sämre än vanligt, det kommer bli blött och efter starten kommer det snabbt gå i hop till 25 spår. Men vad spelar det för roll så länge det blir ett Vasalopp!

Det kommer så klart bli kö tidigare än vanligt men kan du påverka det? Absolut inte. Varför ska man då lägga energi på det? Varför lägga ner massa energi på att irritera sig över något man inte kan påverka? Försök hellre vara glad, prata med dom runt omkring och försök sprida lite glädje. Då kommer du få mycket positiv energi tillbaka och köandet kommer vara något du kommer att komma i håg som en trevlig del av loppet.

När det väl släpper och du kan börja åka, ta det då lugnt och försök inte åka ikapp all den tid du har förlorat under köandet. Det enda som kommer hända är att du blir trött snabbare än du tänkt dig och du får en tung resa mot mål. Försök istället att åka lite långsammare än vad du i egentligen vill. Ett tempo som i början av loppet känns för långsam, kommer ganska snart att kännas lagom. På slutet av loppet kommer till och med detta tempo att kännas för snabbt. Det är trots allt 9 mil du ska åka. Då kommer du komma till mål med en fantastisk känsla av att ha disponerat loppet väl. Det ska du vara stolt över.

Under loppet kommer det självklart komma perioder som känns tyngre. Försök då att sträcka på dig och le, ta in alla hejarop av publiken och prata gärna med grannen i spåret (men va för allt i världen inte negativ när du pratar med grannen). Då kommer du få mycket energi tillbaka och plötsligt känns det bättre. Stäng inte in dig i en bubbla där du fokuserar på att du är trött eller att skidorna är usla. Då blir kroppen bara tröttare och skidorna känns bara ännu sämre.

Kom i håg att detta lär bli ett väldigt speciellt Vasalopp. Det kommer att bli ett Vasalopp som går in i historieböckerna, och många kommer  att bli imponerade över att du åkte.

Ta det lugnt, njut och va glad! Stort lycka till!